6.4.10

Uppsaten är klar, inlämnad och godkänd. phu!

Nu är uppsatsen skriven, nu kan jag börja leva lite igen. Mycket tid har det tagit, men oj så roligt och inspirerande det har varit att skriva om slöjden och var den är idag,en liten hint om vad det handlat om..


INLEDNING

Jag syr inte efter traditionella mönster och jag säljer inte mina saker, så inte kan det var hemslöjd? I så fall hem-hemslöjd.

Så svarade min mamma när jag frågade henne om hon såg sina handarbeten som hemslöjd. Tanken om vad hemslöjd och slöjd egentligen är föddes.

Som kandidatprojekt på Institutionen för Keramik o Glas gör jag en serie lampor. Porslinslampor med små hål i, som jag sedan fyller med broderier. Jag inspireras av min mor och mormors handarbeten, av klassiska mönster och textila material; broderitråd, trasmattor, garn och spetsband.

Kan mina lampor vara hemslöjd?

Jag upplever en begreppsförvirring, där allt flyter samman; slöjd, konsthantverk, hemslöjd, konstslöjd, design. Vad är skillnaden, finns den? Vart placerar jag mina lampor? Vart placerar slöjden mina lampor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar